apa itu mimpi?

Assalamualaikum...

aku cuba penuhi janji pada diri aku update blog walaupun xde yg nak baca..janji aku puas hati...huhu so ni kira janji nak post pasal mimpi.. korang tahu x apa itu mimpi? *berlagak sedang berdialog dengan orang ramai .. mimpi tu benda alah macam delusi yg kita alami masa tidur.. kira bawah sedar kita akan alami kot.. ye ye oh je apa aku cakap ni macam gebang lebih je.. haha... yg aku tahu mimpi ni mainan syaitan ada kalanya untuk lalaikan kita.. sebab aku pernah alami berlari dalam 1 mimpi macam sesak nafas real gila..nak jaga x leh masih dalam mimpi.. bila aku tanya orang lagi berpengalaman dari aku.. dorang semua kata tu sebab syaitan kacau.. menurut dorang baiknya aku baca surah 4 kul sebelum tidur n basuh kaki semua.. bila aku amalkan ye betul gak berkesan.. aku x lagi stuck dalam mimpi..

ada masa juga mimpi itu ibarat petunjuk yg tuhan bagi untuk kita.. x ke korang pernah alami.. macam buat sonething ada rasa dejavu sikit.. huhu.. macam pernah alami je.. actually tu maknanya korang pernah mimpi tu then lupa .. selalunya mimpi yg korang nak recall balik tapi xleh akan terjadi... benda ni betul2 jadi kat aku n orang sekeliling aku....

menurut psikologi pulak bila kita mimpi seseorang.. maknanya orang tu rindu kita.. ini xtahu betul x.. yela pikir balik aku xde pikir mana orang tu tapi boleh tiba2 mimpi dy.. macam nightmare lak.. berkali2 kadang2 direct 3 hari mimpi benda sama.. umpama nak ingatkan aku realiti hidup je.. sebab dalam mimpi tu benda paling aku x nak terjadi iaitu aku lalu depannya tapi xleh tegur.. mungkin mimpi ni kesan habis sebab aku sedang tipu diri dengan kata kalau jadi macam tu pun aku akan ok.. hah tengok tapi bila mimpi macam tu rasa lain sangat... heishh cuba untuk x fikir tapi dapat lagi mimpi sama... btw pak cik aku cakap masa tidur roh kita merayap..jadi mungkin yg jadi dalam mimpi adlah perbuatan yg roh kita lakukan... entah lah betul x kan..

ada orang cakap mimpi ni selalu bertentangan dengan realiti.. betul gak kalau kau mimpi kau boleh terbang tapi realitinya kau hanya ada 2 kaki yg statik berjalan.. contoh lain, bila mimpi dapat result teruk je mesti mula2 sedih dah depress x konfident bagai... sekali tup2 keluar result ambik kau power gak..haha konon2 je aku ni.... tapi selalu kena aku mimpi alami peristiwa buruk ngan someone it turn out jadi bagus sangat...

tambah2 bila mimpi ni mesti kita jadi lagi penat n macam x cukup tidur kalau mimpi panjang berjela..sampai ada terjaga sekejap sambung tidur je mimpi tu macam bersambung ala2 telenovela popular kat tv.. tu la baik buruk mimpi... eih macam ada lak aku mention pe baik mimpi.. mungkin bagi kita berangan lebih.. yela siapa x happy kalau dalam mimpi muncul orang kita rindu ke artis korea...aku artis korea jela..hehe... tapi xdapat2 ..kawan n adik aku best je mimpi..ish xguna.. huhu tu la bayangkan punya aku pikir sebelum tidur pun xmuncul2.. tapi yg x diingat datang lak..

apa2 pun hidup kita ni ada takdir sendiri..bukannya terikut2 dalam mimpi yg boleh buat kita fikir lain sampai taksub ke.. cuma janganlah kita abaikan aspek ni.. bukan ke setiap kejadian tu ada reason kenapa tuhan wujudkannya.. bagi aku tanpa mimpi hidup ni x feel..hehe.. dengan mimpi kita boleh rehat minda lagi pun mungkin dengan hadapi semua sekeliling kita dengan cara yg sederhana akan baik kan keadaan.. itu maknanya just ala kadar dengan mimpi ni.. xpikir ekstrim sangat je.. :)

p/s : masih cuba xmimpi sangat.. boleh ke?

2 comments:

z.i.e said...

lau saye asyik mimpi kawen aje cm ne tu prof?? hehehe

chummy_cliche said...

hehe... sengal je..
tu makna nye awk tu miang..
mgkn byk sangat pkir...
org kata kalau mimpi kena patuk ular..
ad nk msk minang..
dah lepas belum stage tu?