tips nak tambah berat badan

Assalamualaikum..
ok nak bagi tips tambah berat badan memandangkan aku berjaya kan..hehe..... ok pe dalam tempoh sebulan aku berjaya tambah 5 kg... xperlu banyak duit atau cara yg merosakkan badan..malah emosi aku makin bagus.. hehe.. banyak senyuman yg terukir walaupun sedar senyuman aku amat lah buruk ..aku redha kerna setiap senyuman tu atau lebih pada gelak kira aku amat2 happy ngan diri aku... hikhik... k cara2nya ialah :
  • pernah pergi kem? kan kita akan makan 6x sehari.. ye buatlah macam tu...
  • yg penting breakfast jangan skip before pukul 10.. bagi org x biasa macam aku mesti mula2 sakit perut lagi cepat lapar bagai bila lama2 dah biasa ok lah.. * aku pun jarang bangun awal..hehe
  • minum air masak banyak.. sebab orang yg cepat kurus kira metabolisme tinggi.. so kalori ke lemak even zat yg baru nak dinyah dalam badan lepas melalui terowong tekak tu semua cepat bakar.. jadi bila minum air masak badan kita yg panas ni jadi sejuk... hah paham idak konsep nya? mudah je.. lagi pun air masak bagus utk muka..huhu..
  • xpayah pikir kalau jogging tu semua akan hilangkan lemak yg korang nak jaga.. maintain macam biasa je senaman tu.. sebab korang akan rasa lagi berselera nak makan nanti..
  • ni untuk mental bagi semangat lebih..korang pakai baju besar2 sikit..jadi x nampak kedeng sangat... then warna hijau akan nampakkan korang berisi.. so elaklah warna hitam..tidakkah terbukti warna hijau itu akan bagi mata lagi bagus...
  • jangan elak dari makan sayur taw.. huhu.. pokok kata benda berkhasiat tu kalau x rajin makan pun jangan lah sampai semua pun reject...
  • x dinafikan daging elok makan untuk berat badan tapi xleh banyak sangat nanti kolesterol lak... susah nanti.. bukan ke motif kita untuk tambah berat badan bagi capai bmi je..
  • kalau ada duit macam rm10 dalam tangan..beli lah roti ke biskut 1 tin... incase tiba2 lapar leh makan..backup sikit2 kan.. aku selalu ada 1 ke 2 peket biskut dalam beg masa lapar je makan.. elakkan gastrik gak nanti..
  • nak instant muka tembam.. hah try lah makan roti 5keping semalam.. perghhh esok tu terasa pipi memang tembam....haha gila kan...
  • nasi kan penting jugak walaupun kabohidrat nye x berapa sangat... cuma jangan terlampau layan nasi nanti boleh kencing manis je.. tapi aku ada kawan yg xmakan nasi setahun memang jadi kurus lah..perghhhh terbaik badan dy hot kot.. huhu

k itu je kot tips ada pun.. yg lain xingat lah ape aku buat... tapi xde pun makan pil ke benda gainweight tu semua... just cara jalani hidup normal je.. haha normal lah sangat..

p/s : capai lah apa yg kita nak kalau tu x susah orang lain mahupun diri sendiri..

5 comments:

Ya & Ess said...

sape2 yang nak gemuk/naik berat badan boleh try vitamin b complex ye..sy dah naik 7kg dalam 2 bulan makan vitamin ni.better cuba. sms sy 013 4257476 atau layari https://www.facebook.com/VitaminBComplexNaikkanBeratBadan?ref=hl utk order ^_^

Farha IbuCergas said...

Pernah terbaca ade orang minum air nasik untuk tambah berat badan?
Erk rasa tak lalu la pulak.. tapi boleh lah cuba.

hehehee..

Kurus sangat pon tak cantik, gemuk sangat pon x cantik..
makan sihat, berat optimum, BMI ok, LDL ok, HDL ok, insyaAllah sihat.

Salam perkenalan
IbuCergas

Aishah Idris said...

Bestnya 5kg dalam masa sebulan . tapi susah nak keep up makan 6 Kali sehari. Hahahhaha . thanks for the tips !

rahayu hassim said...

kamu ada contoh jadual makanan seharian kamu x untuk tambah berat badan? klu ada sy mnta tlg sgt2.. sy nak :'( . hntar kat email saya rahayuhassim@gmail.com. ataupun cntact sya 0198609705. thankss :(

Radhiah Azmi said...

Nak try makan roti 5 keping semalam lepas ni.good info