arghhh buncet!!

Assalamualaikum..

buncet tu semua mesti tahu apa ke benda nya itu.. tak perlu aku terang detail.. just dalam bahasa mudah.. mempunya lebihan isi di perut.. kalau spare tyre kira buncet la kan? so, amatlah buruk sebenarnya kalau badan kurus tapi tengok tang perut buncet rupanya.. bukannya hilang konfeiden nak berjalan depan orang, bila nak bergaya pun takut-takut je.. aku pun tak terkecuali join golongan ni jugak..
huhu sedih taw.. sop sop .. sebelum aku bagi langkah nak menghilangkan buncet tu lebih baik aku kongsi apa yg menyebabkan buncet ni muncul... aku pun dalam langkah nak mengelak lebih buncet disamping nak hilangkannya..

perkara yg mengundang buncet?
  • semasa makan sibuk minum air sekali
  • lepas makan terus tidur atau baring
  • makan masa lewat malam
  • banyak toksin dalam badan
  • makan tak seimbang
  • malas work out
cara nak hilang buncet?
  • buat sit up and di kedudukan 45 darjah kaku 5 saat baru bangun then ulang berkali-kali
  • lepas sejam makan baru minum air baik untuk otak juga amalan ini
  • boleh try produk limau nipis tu sapu kat perut
  • kurangkan tidur masa petang
  • kurangkan garam ya
  • jangan layan air ais sangat
  • senang citer elak buat perkara yg mengundang buncet tu selama-lamanya kalau boleh
so, selamat mencuba ya.. sama-sama kita cegah buncet.. kalau diusia muda ni dah ada perut buncet..
segan kan dengan orang lain..huhu.. tapi jangan salah faham aku tak kritik yg buncet-buncet sebab aku pun golongan ini dan parent aku pun sama.. aku nak kongsi je apa terbaik dalam menangani isu buncet ni.. hurm tapi kan abah aku comel je buncet-buncet dy pun.. kalau dy kurus kompem ensem.huhu.. :D

p/s : kalau lepas makan tidur nanti jadi lagi malas taw ^_^

2 comments:

fariza fauzi said...

heheh bagus.....hehe

Mainur Hasnah said...

bagus sebab buncet ke kak..huhu