warna-warni

Assalamualaikum

rasa nak teranjang tak tengok ucapan salam aku ini berwarna-warni..? maaf ye aku sengaja buat begitu :P
 tiba-tiba feeling macam raya sikit sebab ada ucapan ala-ala lampu yg dok berkelip-kelip diluar beranda aku dulu.. hijau , biru , merah, kelabu, hitam, ungu, kuning bla bla bla pandai-pandai korang isi kekosongan warna yg tinggal ok.. baiklah soklan cikgu hari ini ialah  kesemua frasa yg telah di-blod dan diwarna sinonim dengan warnanya itu semua apa? warnalah kan murid-murid...cikgu dah bagi hint tu tak kan tak reti jawab.. betul tak lu tek dengan jawapan gua? kalau gua betul , lu orang hentak jari kat meja tanda boikot TAPI kalau gua salah... haha lu orang mesti angkat tangan kiri buat macam ala-ala jaguh tayang badan tu.. macam ni...
apa macam ? ada bran? pastu tangkap gambar and hantar kat gua taw.. so boleh patik tahu eksalahan patik yg perlu diperbaiki nanti ^_^ eicehhhhhh pening kepala kan baca entri ni.. entah tiba-tiba celah mana asal aku membahasakan diri tiba-tiba tukar patik lah gua lah cikgu bagai.. fening-feing mak oiiiii!!
macam-macam betul lar..*tukar mood serius dengan muka kerut seribu

hari ini mahu aku uarkan topik warna.. disekeliling kita semua berwarna.. in fact yang warna hitam atau putih pun still warna jugak.. jadi aku tak paham ada nya rabun warna.. kata tak leh tengok warna tapi sebenarnya bukan orang tu masih boleh tengok warna hitam dan putih ..
 mungkin penglihatannya terhadap warna adalah terbatas sahaja.. justeru itu, marilah kita sebagai insan yg sayang mata dan ingin sentiasa melihat warna yg indah belaka ini menjaga mata..
kalau dah usaha then terjadi insiden dimana tak boleh melihat dan seadik-beradik dengannya itu baru dipanggil takdir..ada paham?

kalau yg buta warna susah sikit, sebab nak ambil lesen tak leh..yela kalau nak lalu trafik macammana?
alhamdulillah sekarang dorang buat lampu traffik tu macam kat pic bawah ni.. so orang tu boleh tengok pic orang bergerak ke berhenti instead dok teka ni warna merah ke oren atau hijau..


kalau korang nak tahu elbih lanjut pasal buta warna ni.. korang boleh klik pada link ini.. itu pautan ke laman sesawang wikipedia yg boleh kasi korang detail ayat-ayat saintifik tu semua..
aku tak pasti boleh ke kita merawat buta warna ni? korang ada info boleh share-share..
yg aku tahu dengan kuasa tuhan semua boleh jadikan.. bagi aku lar.. orang yg ada buta warna ini ini mungkin kosong hidupnya dari segi keindahan nikmat tuhan dorang boleh nampak hitam putih je.. macam kita tonton skrin gambar tv lama-lama tu.. tapi mesti ada hikmah kenapa jadinya begitukan.. aku bersyukur aku masih ada dua mata yg boleh membawa aku kemana-mana dan aku masih boleh melihat pelbagai warna yg Allah sediakan.. orang kata warna hijau baik untuk mata. jadi selalulah tengok pemandangan ya.. selain dari cuci mata tengok manusia ciptaan tuhan , aku ada juga usha pemandangan..hehehe..
 itu bermakna aku menghargai semua tu taw ! :D

cewaaahhh ayat aku.. aku nak kongsi lebih lanjut pasal warna faveret aku.. so sebagai manusia yg boleh melihat pelbagai warna.. aku suka warna hitam putih dan hijau itu sudah tentu.. tapi paling-paling aku gemari ialah warna ungu.. cuma aku hairan aku banyak barang pink.. hurmm mungkin naluri perempuan punya pasal kot.. walaupun ada warna fav, aku tak juga menolak kehadiran warna lain.. sebab aku mula tinggalkan ungu untuk menikmati pelbagai warna.. suka warna kuning untuk mood ceria, biru untuk kedamaian.. dan warna agak-agak sakit mata memandang macam neon tu.. sahaja je seksa mata orang..ahha gurau-gurau aku tak kejam tu.. dah aku suka-suka nak pakai..tak salahkan? tapi orang cakap tak baik nanti macam apa entah ada kaitan dengan agama.. aku kurang pasti isu ini.. bagi aku semua warna ada fungsi, cuma cara korang menggunakannya menggambarkan personaliti korang.. get my point huh?

usually i prefer black coz it fit very well but my life are colourfull yaw
ok itu sahaja.. korang rasa apa motif entri ni? sebab aku pun blur-blur aje..mahu cakap pasal apa sebenarnya.. kalau dalam esei Pengajian Malaysia aku karang begini mahu ada cikgu tu deduct markah sampai 10 kot... huhu.. sop sop... pokonya keseluruhan entri yg panjang ini mengenai warna..
sebelum aku akhiri bebelan ini, mahu aku tanya korang punya faveret colour apa? and kenapa korang suka warna tu?

p/s : thanks incik google
p/s/s : saya suka tengok pelangi tapi tak berani tunjuk pakai jari telunjuk *_+

No comments: