serangga yang dahsyat

Assalamualaikum....

hyep korang .. korang ada x rasa mana2 serangga tu dahsyat? haha aku ada satu jenis ni.. so tipikal kan aku ni.. aku x suka lipas.. bukanlah aku menghina ciptaan tuhan tapi aku cuma ergh x tau lah camne nak susun ayat pasal LIPAS yg aku rasa nak jerit je 'JANGAN DATANG DEKAT!!' setiap kali benda tu datang kat aku.. jangan cakap ngan aku korang suka lipas or x tahu lipas tu apa.. ada ke orang yg suka lipas? siap bawa jalan2 macam manusia bawa anjing jalan2 kat taman tu.. lagi 1 ala xkan x tahu lipas tu apa.. benda yg banyak kaki tu , warna macam coklat.. kadang2 hitam.. ada jugak warna putih tapi tu rare sikit..

dulu ada citer pasal lipas, time krismas je mesti main kat tv... pasal rumah dy banyak giler lipas kot then lipas tu siap buatkan decorate kat taman lar untuk dy... best menarik betul tapi still aku x sokong lipas...lagi 1 korang pernah tengok citer fear factor? la yg macam2 peserta join pastu buat benda yg ekstrem.. dalam 1 episod ni.. ada segmen makan2.. dorang cabar peserta makan lipas.. siapa makan je kira lepas lah kan.. euwwwwww dalam banyak2 benda yg JAKIM keluarkan cop halal itu jugak yg dipilihnya.. sudah lah masa peserta tu kunyah lipas tu macam jus dy terpercik.. hahahhaa siapa yg tengah makan nasi now memang akan terbayang lauk udang as lipas.... sungguh kejam aku ni... ok itu bukan tujuan aku tulis entri ni ...

aku nak kongsi pasal lipas ni.... aku memang x berkenan sebab pembawa bakteria.. yela lipas ni merayap kat tandas lah then suka singgah kat tempat banyak baju.. jadi kaki2 dy bawa sisa kotoran dari tandas tu ke almari baju then masa tidur kan kita akan tutup lampu so dy memang berani mati punya lar lepak jalan2 kat kaki kita... kadang2 yg tidur x berapa nak mati tu rasa lar geli then terus gerak kaki terpelanting lah lipas tu jauh2... itu memang nasib lah kan...

aku memang berpengalaman dengan lipas ni.. nak2 lagi pernah dulu pergi kem .. ada ke patut mak cik tu masak x tengok leklok.. dah sedap bantai makan nasi lemak tu.. kawan2 aku yg lain ambik lah sambal dy ..usha2 ada lipas ke tahi lipas entah... nasib x muntah balik... sebab makanan yg sedang diproses tika itu amat penting untuk menjana tenaga masa di kem ok .. pernah jugak di zaman ribena dulu aku n abang aku tangkap lipas ni.. bajet nak bunuh.. tapi x jadi sebab tengok dy mengandung... so kitorang masuk dalam bekas.. lepas je dy selamat lahir anak.. kitorang pun bunuh..
haha kejam giler kot macam mula2 x sampai hati bunuh sebab tengok innocent je ^-^

korang jangan sesekali terpedaya dengan lipas ok.. dorang umpawa unwanted guest dalam rumah..
bahayanya lipas ni ialah dorang mampu buat korang penat nak kejar.. sebab dorang sangat laju lari.. lipas jugak boleh hidup selama seminggu walaupun xde kepala!! kalau korang tengok lipas tu x bergerak bajet dy dah sesak nafas tu.. itu tipu jugak sebab dorang mampu tahan nafas selama 40 minit.. kalau hantar dorang masuk perrtandingan siapa boleh tahan nafas dalam air mesti menang kan..ok yg ni agak menipu lah kan sebab bukan kah lipas tu lemas dalam air? ish2 mengong jugak aku ni..hehhehe

aku nak kongsi tips yg ok untuk elakkan kehadiran lipas.. *mood serius kot :D
  • jangan simpan baju kotor lama sangat.. sebab lipas memang suka bau2 busuk ni
  • elakkan sampah sarap merata2 taw.. *aku pun dalam proses nak buat ni
  • bersihkan bilik air korang..sental lar daki2 tu *yg ni aku rajin gak buat..haha
  • tips dari google pulak aku dapat yg ini - kalau nampak lipas tu.. korang jangan pijak dan perbuatan yg setara dengannya.. just sembur dengan spray je *campurkan air dengan sabun mandi sebab kalau lipas betina ada beribu-riban telur yg xkan mati walau dihancur camne sekali pun..
  • kesimpulannya jaga kebersihan diri n persekitaran korang jela ok :)
p/s : selamatkan diri anda dari lipas terutama yg boleh terbang (lipas dewasa) tu lagi dahsyat...

No comments: