braces

Assalamualaikum

braces atau dalam BM pendakap gigi.. siapa yang tak tahu apa itu braces? mustahil bukan.. kerana kebanyakan orang mula memakai braces.. dulu mungkin pemakaian braces merupakan satu keinginan bagi mereka yang ada masalah seperti gigi berterabur, gigi fang yang tumbuh berlapis, gigi jongang tak pun gigi jarang.. gigi tercabut then segan nak pakai gigi palsu..  ini menyebabkan orang itu kurang keyakinan diri atau tak selesa..

tersusun je giginya

tapi budaya braces ini sudah menjadi satu kehendak pula, apabila kian ramai memakainya sekadar untuk kira macam trend.. suka-suka nak pakai.. nak mencuba thrill yang dikatakan pemakai braces kot..
ada pemakai braces yang mengadu sakit gigi.. tapi ada quote yang sangat sesuai untuk hal ini.. nak cantik kena bersakit dahulu.. bagi orang yang mengalami masalah di perenggan pertama akan rasa WAJIB pakai braces untuk menyelesaikan masalah mereka sama seperti orang yang gemuk rasa nak kurus mesti nak buat macam-macam usahakan.. begitu juga mereka ini..

macam-macam warna pilih je

dan, nampaknya aku pun tergolong dalam orang yang nak pakai braces.. tapi jujurnya aku sangat takut nak jumpa doc.. hehe yela dalam semua orang yang aku kenal pernah pakai seorang je cakap tak sakit pun pakai braces.. lagi satu mereka semua kata susah nak makan.. tu memang masalah besar.. aku sangat suka makan ok.. jadi kalau tak makan lagi tambah kuruslah aku.. dan duit untuk benda alah ni jangan main-main takat ada 1k pun tak lepas.. kalau budak sekolah yela murah.. so adik-adik yang nak pakai braces cepat-cepat daftar kat klinik kerajaan.. yang aku ni dah nak 21.. kalau pakai kad matriks sekalipun takkan punya dapat kurang.. kena ada duit 4k-5k ok.. $_$

aku ada masalah gigi berlapis , then berterabur lagi.... lagi pun masa kecik-kecik aku suka juih mulut tau.. haha balasan untuk aku.. bibir aku yang bawah jadi kedepan sebab gigi bawah menolak kedepan.. tu kecil-kecil jangan main laga-laga gigi atas dan bawah.. nanti kena macam aku la.. tapi gigi aku full cuma kalau senyum ada satu gigi macam tak nampak sebab tenggelam dek gigi fang tu.. yang paling penting gigi graham ku berlubang so memang kena cabut kalau tak sebulan sekali je bengkak.. tapi doc dah pesan kalau cabut nanti gigi lain akan bergerak-gerak sebab dah ada space.. jiran gigi tu dah tak de kan.. erm aku bersyukur juga masih ada gigi ni.. cuma part sakit gigi selalu sangat ni yang buat aku terfikir je nak pasang braces.. kalau pakai sekarang dalam 4 tahun dah grad.. gigi dah oter habis dah.. :D


nanti boleh senyum lebar begini

selain gigi tersusun cantik, sekaligus kita yakin dengan diri.. ada kawan kata ok je gigi aku.. bila aku mention perkara diatas.. dorang pun setuju.. ada juga kata tak payah buat nanti aku akan rindu struktur gigi lama aku.. nanti bila dah pakai braces, bentuk muka kita turut berubah.. hurm tak tahu lah.. masih dalam perkiraan.. aku sayang duit aku sebab masa depan study aku ni hah.. simpan jela niat braces tu.. harap-harap aku takkan menyesal tak buat terus braces sekarang.. ok take care xoxo tata +_*

p/s : apa hukum pakai braces? kira mengubah ciptaan tuhan?
p/s/s : pic google punya

4 comments:

super-1 JR. said...

braces mahal woo....

Ladyulia said...

wah
saya kurang tahu juga hukum bake braces
:D
saya juga pengen pake cuma
saya udah pake kacamata
tak mahu lah nanti dikata nerd
hehehe
itu loh, cara pake jilbab yang pake pashmina

Pramudita Puspita said...

hi,, you hv a nice blog!
mind to follow me? I'll follow u back then..=)
http://pramuditapuspitatemi.blogspot.com/

Mainur Hasnah said...

super : yeap.. sangat mahal..kering poket nanti

yulia : tidaklah comel nanti kamu pakai.. ouh ok..

pramudita : thanks :)