Kasih terhalang 4

tuk tuk tuk * ketukan pintu kayu harga tiga ratus
'Munah ouh Munah... Munah bangun lah... bukak pintu ni... ' Jenab menjerit-jerit dari pintu belakang..

---------------------- situasi di bilik Munah

'eihhhhhhh geramnya tadi Jamal tu sekarang Jenab lak.. sorang ngek.. sorang lagi ngok.... tak reti bahasa ke orang mau tidur...' fyi, Munah suka membebel... ' yela jap jap aku nak bukak lah ni.. jangan ketuk lagi mahal pintu aku tu....' Munah berjalan ke pintu dapur lalu buka kan pintu...

hu huuuu hu huuuu* Jenab menarik nafas beberapa kali
'kau ni macam pencuri apa... masuk ikut pintu belakang.. dah tu what the hal kau kacau aku time ni' soal Munah kat Jenab sambil menjebikkan matanya...
'eih kau ni sengal sangat apsal hah.. kecoh kla kau ni.. sekarang pukul berapa weh... bukak sikit mata... dah petang dah ni.. kau tidur mati apa.. tak cukup lagi dari malam tadi membuta?' Jenab mula self-defense panas juga Munah hamun tak tentu pasal....

setelah Munah membuka matanya seluas 65% kelopak mata.. retina dibesar sebesar biji mata kucing..mengeliat beberapa kali.. baru Munah sedar dia dah tidur seharian... dasar anak dara terbaikkk bangun punyalah awal kan.... 'yela yela mana aku tahu aku boleh bantai tidur punya lamai gini.. yang kau tetiba datang sini apasal Jenab oi?' Jenab terus explain kedatangannya. 'semalam aku dah calling pawang tu.. dia cakap seelok-eloknya malam ni kita jumpa dia.. dia nak bertapa kat Gunung Jerai katanya.. bank dah kosong lately mana ada pelanggan jumpa dia.... so dia nak mintak num ekor lah tu aku rasa...'

Jenab tanya lagi pada Munah ' apa kata kita minta dia nombor sepam dua... mesti ong.. dapat juga duit.... ' kata-kata jenab takkan mampu buatkan idea memiliki Jamal tu luput difikiran Munah..' aku tak nak.. kalau dapat Jamal mesti pulangan lipatganda... takat numbur yang untung tak sampai seminggu boleh habis kat genting baik aku adjust Jamal.. dha tentu tiga keturunan pun tak kebulur...'

jelas Munah lagi ' aku ni jenis kuat judi juga.. dah tu boros jadi susahlah kalau duit tak banyak..'
Jenab hanya mengangguk tanda mengerti
'dah lah Jenab aku ada hal.. malam nanti aku jumpa kau balik.. kat depan kedai Pak Seman tu.'
Munah pun muka kecewa sebab ingat dapat juga merasa free makan tengahari kat rumah Munah tapi takde.. dia pun blah..

-------------------------------- 4 Jam kemudian..

teng te ret te teng te ret te *bunyi mesej hp Munah

tertera di skrin hp Munah 'woi aku ada hal pulak.. aku mesej direction rumah pawang tu jap lagi.. kau pergilah..btw jangan lupa keluar duit dulu.. biasa pengeras pawang tu dalam seribu dua..' Munah panas je Jenab jenis tak tepati janji... tapi Munah terpaksa juga gerak sendiri.. nak tunggu Jenab entah bila dia boleh mandrem Jamal..

setibanya di rumah yang usang itu, mata Munah meliar lihat sekeliling rumah... kelihatan perempuan tua yang memakai purdah jalan terbongkok-bongkok menuju arahnya.. perempuan tua tu menegurnya..'kau Munah ye.. Jenab ada cerita.. suami mak cik masuk hutan jadi malam ni mak cik yang akan take over' Munah cuma diam kerana rasa aneh macam pernah dilihat perempuan tua tersebut..

Munah masuk setelah dipelawa isteri pawang itu... 'duduk dulu.. sila pakai kain batik ni sahaja.. mak cik dah sediakan air kat kolah belakang.. kamu mandi dan biar bunga-bunga tu disirami sekali ye.' Munah hanya mendengar dengan teliti tanpa fikir apa-apa dan otaknya penuh dengan jamal jamal jamal je.

setelah Munah selesai mandi.. bau badannya wangi sesangat semerbak harum kasturi sabun basuh pinggan.. perempuan tua itu lantas bertanya 'ada lagi satu proses.. tapi kena bayar dulu..mana pengerasnya.. kamu bayarlah ikut ikhlas.. makin mahal kamu bayar.. makin jadi benda ni.' Munah pun keluarkan seribu setengah dan serah pada perempuan tua itu...


mak cik tu membawa Munah ke satu bilik.. dihadapannya tersedia satu mangkuk air, beberapa keping sireh , sekotak ayam kfc , lemon dua bijik dan pisau kecil.. Munah pelik lantas terpacul dari mulutnya ' eih biasa orang guna limau kasturi mak cik..pelik pelik..'terang mak cik isteri pawang 'mak cik guna lemon sebab efek tinggi sikit.. jin suka ni.. lagi lagi ni ada sekotak kfc.. lepas mak cik jamah isi.. dorang bedal tulang pulak.. okay sekarang kamu ni nak mandram orang kan...' Munah cuma mengangguk beberapa kali...

sumpa laka sum.. wahai paprik segala... sumpa laka sum... jamal dia nak.. bagi dia.. kasiram jampi nya... *jampi bermula

'kamu ambik air yang dicampur lemon ni.. sapu kat muka.. mulai malam ni.. Jamal tengok je muka kamu dia nampak seri-seri.. wanginya badan kamu dia sorang je tahu... jadi dia akan terpikat kat kamu.. ' terang panjang lebar mak cik tu pada Munah..

'mak cik kalau buat begini je jamal dah terpikat?' soal munah macam was was je jampi pawang tu..
'ada pantang larang.. kamu kena mandi sekurang-kurangnya sekali sehari dengan air yang campur limau nipis untuk pastikan seri kekal... ' kata pawang... munah pun balik dan setelah beberapa minit hilang kelibat kereta Munah hilang... mak cik tua yang disangkanya pawang betul sebenarnya Jenab.... ' hoorayyy free free je kau kena tipu Munah.. hahaha zaman sekarang mana ada benda macam ni lagi.. kat kampung ni dorang dah moden cucuk botox je.. nasib baik aku ada juga belajar sains.. ingat aku bodoh ke.. kalau hari-hari kau maintan mandi pakai limau confirm lah kau putih wangi je...' jenab ketawa berdekah setelah plan nya kena kan Munah berhasil...

'ala apa susah sangat aku campur air tadi dengan sabun biolife dah wangi air tu.. boleh aku enjoy seminggu dengan duit kau... kalau aku takde duit juga aku adjust je jamal kau tu....' hati jahat Jenab mula merancang lagi........

------------------------bersambung....

2 comments:

♥ sALmiE ♥ said...

jmput join

http://sumimie.blogspot.com/2011/03/1st-ga-sumimie-hadiah-utk-mr-b.html

Mainur Hasnah said...

baiklah.. kalau ada kesempatan... saya join :)