jealous lebih

Assalamualaikum..

manusia ini memang unik.. kenapa ye bila orang lebih sedikit dah nak jealous dalam kata mudah dengki nak mamp. orang pula kaitkan perbuatan dengki tak puas hati ni dengan melayu.. amboi sedap mulut.. asal melayu je kau cop benda negatif camni..

tapi malangnya aku tak berani nak sangkal.. bukan apa.. kalau bab dajal orang nak buat guna-guna ke bagi tarik rezeki orang je.. melayu punya kerja.. tak boleh tengok kedai sebelah maju.. dah pasang niat nak jumpa pawang pakai pelaris.. yang mintak nombor ong pun melayu juga.. cuma bukan semua.. tapi segelintir ni ibarat nila setitik rosak susu sebelanga..

yang paling tak leh adab bila orang macam ni merosakkan bangsa sendiri.. duk kecoh martabat melayu tapi kenapa tak nak berubah for god sake.. naikkan nama bangsa kita.. fasiliti kelas pertama tapi mentaliti kelas ketiga.. bukan aku nak kipas orang cina tapi kenapa dorang boleh maju? tolak ketepi dorang jual biba (baca terbalik) and main kotor ke apa.. ambil yang jernih je.. dorang meng-up kan ekonomi bangsa dia sendiri..

tak ada nya nak dengki kalau si Chong Lim berjaya atau Mei ling.. janji masing-masing mantap ekonomi.. tu pasal dalam top ten terkaya kat negara kita 70% orang cina monopoli title.. kalau kita sanggup ketepikan ego kita yang tak ke mana bangkitkan ekonomi sesama kita.. takkan kapitalisme menjatuhkan bangsa..

aku bukan nak bersikap racist walaupun memang tak dinafikan nak tak nak semua orang memang ada sifat tu.. dalam konteks ni aku memang bengang juga tak faham samgat asal ye melayu jenis dengki.. alhamdulillah mak aku cina jadi aku diajar jangan amal nilai begini.. well aku boleh tahan berjaya.. aku kan baik.. haha.. kalau aku dengki pun aku cuba ubah tu jadi semangat nak perbaiki diri..

cakap pasal dengki ni .. korang mesti kenal vlogger famous AnwarHadi.. ada budak post video kutuk dia.. yang jadahnya tahu cover muka memasing time nak kutuk.. dia bukan takut mak tapi sayang mak.. peduli apa mak dia yang hadiahkan ke apa.. kau ada? nan hadooo.. tu rezeki dia.. Allah anugerahkan pandai speaking, outspoken dengan idea yang memang celikkan akal kita.. dan muka dia boleh tahan handsome.. okay but itu bukan point penting.. yang utama dia tak kacau hidup korang unleast korang butthurt sebab koranglah budak ewwww ewww tu.. hahaha..

so itu sahaja.. jangan amalkan benda tak elok.. orang baru nak up famous je.. nak tumpang famous letuwww dengan cari publisiti murahan.. oppsss terlebih sudah.. aku takkan condemn korang kalau korang tegur cara bebaik.. ini ayat nak minta penampar peminat dia je.. kesian taw peminat dia yang beribu riban mesti upset :)

2 comments:

fariza fauzi said...

jeles lebih? alaaa kalau org jeles means kita best la

Mainur Hasnah said...

mungkin juga.. but kesian kat Anwar hadi tu.. dugaan betul.. baru femes dah orang kecam