kurang kasih sayang ke manusia?

Assalamualaikum..

sedar tak sedar manusia merupakan makhuk Allah yang paling dilimpahi kasih sayang.. kita dikurniakan emosi jadi kita memang mampu berkasih sesama umat.. tapi kenapa manusia seringkali mengadu kurang kasih sayang lah.. atau sewenang-wenangnya mengatatkan orang lain kurang kasih sayang..

so macam mana nak kenal pasti orang ni cukup kasih sayang macam mana.. ? kalau tanya aku.. aku pun tak pasti.. korang tahu manusia macam mana kurang kasih sayang? kita pun tak dapat kenalpasti dengan betul tapi ada aje kita cakap orang tu lah orang ni lah tak cukup kasih sayang.. seringkali perkara ni terjadi bila kita tengok orang lagi famous dari kita.. ye ini perbuatan orang yang kurang kasih sayang bagi aku.. apabila kau sesuka hati nak cakap orang lain kurang kasih sayang.. mungkin sebenarnya kau sendiri tak ada orang nak menyayangi atau hati kau terlalu angkuh untuk mengakui dan menghargai orang sekeliling..

tindakan kau membuatkan orang lain jauh dari kau.. hidup tak perlu sendirian.. sebab manusia saling memerlukan.. bila aku fikir dengan teliti hanya dua golongan je kurang kasih sayang.. satunya golongan yang SUKA PASANG SKANDAL.. ternyata kurang kasih sayang.. tak cukup sorang nak ramai-ramai.. sedar perbuatan tu akan lukakan hati orang tapi masih buat macam tu.. kenapa nak ramai-ramai.. tak cukup kasih seorang je couple dia? mungkin dengan ada ramai partner jadi bertambah sayangnya kot.. mungkin..

lagi satu pula golongan yang suka MENJATUHKAN ORANG LAIN.. ye ini ternyata kurang kasih sayang.. mencari perhatian dengan mengadu-domba orang lain.. hahaha ada ke ayat domba tu? hehehe.. hentam saja lah.. kau rasa macam mana? pinjam tagline game Mili.. sebenarnya aku dah lupa ada golongan lagi satu sebenarnya yang kurang kasih sayang.. so aku skip jela.. boleh kan.. 

so itu sahaja pendapat aku bagi yang tanya kasih sayang cukup ke tak tu macam mana dan apa.. apa pun ada hati nilai.. ada akal fikir.. majulah minda untuk negara babeh :) budi bahasa budaya kita taw ^_^ (dah jadi tagline aku berapa hari ni pulak).. dan conclusion nya.. manusia semua cukup kasih sayang.. cuma hati je tamak nak lebih.. dan buat masa now.. alhamdulillah aku dilimpahi kasih sayang famili, rakan dan pelbagai makhluk Allah :D

No comments: