cinta ilusi dan fantasi jahanam

assalamualaikum..

kasar bukan tajuk aku.. tapi itu realitinya bagi aku... dunia yang bergerak mengelilingi hari aku begitu.. menterjemahkan konsep cinta sesama manusia itu begitu... ya antara manusia dengan manusia.. bukan manusia dengan makhluk lain atau dengan PENCIPTANYA... harap paham.. sebab aku pun tahu cinta yg luhur untuk pencipta sangat suci.. TAPI nak melahirkan cinta itu seikhlas dan melebihi cinta kepada manusia bagi aku agak sukar... perlukan pengorbanan.. tapi pengorbanan itu tak menyeksa sebaliknya memberi nikmat... 

lain dengan cinta kepada manusia... tak seindah yg kita fikir.. apa yg diidam mungkin jauh beza... meskipun kita rasa itu jodoh kit... jodoh itu mungkin juga mengkhianati kita.. melakukan pengorbanan, konon mencintai sepenuh hati akhirnya kekasih buat tahi... 

ilusi semata-mata kalau fikir setiap cinta akan ada happy ending.. memang ada.. tapi sebelum nak sampai ke ending tu.. macam2 kena tempuh.. hidup ni mencabar bukan? kalau nak elak thrill tu nanti hilang pulak nikmat cinta... yela kalau dapat senang2 , tak berapa nak menghargai cinta tu.. manusia kan begitu.. benda yang susah pun tak pandai nak hargai apatah lagi yg dapat free....

kita semua.. termasuk aku pernah berfantasi... tipulah kata tak pernah... duk terperuk sorang2 dalam bilik memikir apa akan jadi masa tua... berfantasi akan punyai pasangan yang baik, anak yg taat.. hidup senang lenang sampai mati... semua itu dusta.. naif kalau fikir perkara itu akan jadi.. bukan aku berfikiran negatif tapi betul kan mana akan pokok bergoyang kalau tiada angin atau punca yang menggoyangkannya.. sama je dengan hidup.. camne nak dapat yang terbaik tanpa usaha.. 

lagipun kita mungkin cakap kita suka orang macam ni macam tu.. tapi cinta ni anugerah tuhan..datang tanpa kita minta.. tambah2 lagi perempuan suka laki yg nakal.. kata ramai orang... impian nak laki baik2 lah pe jadah last2 cair dengan laki yg nakal... mungkin dorang pandai ayat... mungkinlah kot...

so, mencari cinta yg bukan ilusi atau fantasi yang jahanam kena sertakan cinta yg ikhlas... kalau nak orang yg kita rasa padan dengan kita.. kita kena usaha baiki diri.. kan orang kata orang yang baik untuk orang yg baik... begitu juga sebaliknya... so, jangan terlampau memilih.. beria berangan.. tak ke mana .... baik cipta cinta yang sesuai dengan diri kita... :)

p/s : hari untuk mengarut sebab dateline asignment2 minggu ni..

1 comment:

HEROICzero said...

expect for the worst , but still , hope for the best . thats better , aite ? =)