mengejar yang fana?

ASSALAMUALAIKUM


sesetengah orang selalu fikir 'arghh ada masa lagi, bila2 boleh taubat.' tapi dia abaikan satu aspek. Allah x pernah janji Dia hanya akan ambil kita bila kita dah tua atau dah bertaubat. maut boleh menjemput bila2 masa saja. remind to myself and other, why wait for other opportunities, why not now? just grab it.

nak tunggu sedia? persoalannya bila? mungkin bila kita dah ada dalam zon 'berubah' suatu hari nanti, hati akan ralat sangat kerna sia-siakan punya banyak masa mengaut kebebasan yang sementara seronok. hakikatnya yang hakiki masih belum tergapai sedang kita megah dengan durjana. memetik kata2 Hlovate "a man that decided to changes at 12th hour dies at 11th"

kalau kita kata kita tunggu hidayah, how bout this answer? hidayah dah ada, kita saja menidakkannya sebagai alasan dan lesen untuk terus memboloskan diri dalam kancah kehancuran. seronok memang seronok tetapi itu tidak lama. mungkin hidayah itu Allah turunkan bentuknya lain pada kita. mungkin kita akan dapat kedamaian hati apabila kita membiarkan diri ini untuk berubah.

beri peluang pada hati kita untuk bernafas lega bebas dari titik hitam akibat dosa yang kita kumpul. dalam keterpaksaan itu, kita akan terima sesuatu yang baru. ini bukan coretan poyo tetapi ini suatu ingatan pada diri ini, yang melalui sini, agar beringat yang bersifat kekal itu bukan kita tapi DIA. kembali kepada-Nya tidak merugikan kita, bahkan kita akan jumpa kenikmatan dunia akhirat




ps-identiti hlovate masih misteri, bagusnya low profile dan mungkin kalau orang tahu dia laki atau perempuan akan jadi stereotaip terhadap penulisannya.

No comments: